Keresés         Kapcsolat   
 
    Visszaélések.hu         Aktuális | Folyamatban lévő ügyek | Nyomozati szakaszban | Bírósági szakban | Jogerős ügyek | Vélemények
2024. április. 20


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




 
     
 
 Trükkök a BKV reklámtenderének tervezetében
 
Napi Aktuális 2013-05-30 11:21:28
 
 Megosztás:  Add a Twitter-hez   Add a Facebook-hoz   Add az iWiW-hez
 

Ma szavazhat a Fővárosi Közgyűlés a BKV reklámfelületeinek hasznosítására vonatkozó közbeszerzés tervezetének elfogadásáról. Belenéztünk a tervezetbe, van olyan pont, ami korlátozhatja az indulók körét.

 

Update: Ma délután a Fővárosi Közgyűlés napirendi vitái után György István főpolgármester-helyettes a túl sok felmerülő kérdésre hivatkozva visszavonta a tervezetet. Az új információkat ebben a cikkben olvashatja.

Ma tárgyalja a Fővárosi Közgyűlés a BKV köztéri és járműveken lévő reklámfelületeinek hasznosítására vonatkozó közbeszerzés a Városüzemetleltési Főosztály által kidolgozott tervezetét (a tervezet PDF-ben itt érhető el). A közgyűlés napirendje előtt a pártok megtartották a szokásos sajtótájékoztatóikat, a reklámtenderről Hanzély Ákos, a Párbeszéd Magyarországért (PM) fővárosi frakcióképviselője beszélt. Hanzély a sajtótájékoztatón elmondta, hogy olyan kritériumok, feltételek kerülnek a közbeszerzési kiírásba, „amelyek gyakorlatilag lehetetlenné teszik a verseny kialakulását, és súlyos károkat okoznak a BKV-nak és a fővárosnak.”

Hanzély szerint a tervezetben olyan feltételek szerepelnek, amelyeket „csak egy behatárolható szűk kör tud teljesíteni”, így nem várható, hogy ebből komoly verseny alakuljon ki, és így sikerüljön maximalizálni a bevételeket. Ilyen kritérium szerinte az országos médiakampány szervezésére vonatkozó referencia, valamint országos televíziós, sajtós megjelenéseket is kérne a BKV cserébe a felületeiért, így Hanzély úgy látja: „nyilvánvaló, hogy csak olyan pályázó lehetséges, akinek van országos sajtója, tévéje és rádióadója.” Az ATV újságírójának kérdésére, miszerint kire gondol Hanzély, a képviselő elmondta, hogy már a korábbi pályázat közgyűlési vitáin is elhangzott, hogy már az is Simicska Lajos cégeire lett komponálva. „Most ugyanaz történik, csak nem pályázat, hanem közbeszerzés keretében” – mondta.

Mi van a tervezetben?
A sajtótájékoztató után betekintettünk a tervezetbe, amelyben valóban szerepelnek olyan indulási feltételek, amelyek indokolatlannak tűnnek a BKV reklámfelületeinek hasznosítása tárgyában, továbbá versenykorlátozók lehetnek.

Utóbbira a példa, hogy csak olyan induló felel meg a szakmai követelménynek, amelyik rendelkezik reklámgazdai tevékenységre vonatkozó referenciával, noha nem világos, hogy csak Magyarországra vonatkozik-e, vagy nemzetközi referenciát is be lehet-e hozni? Amennyiben az első verzió igaz, úgy ennek lényegében valóban csak a Fidesz-közeli üzletembereknek tartott Simicska Lajos, Nyerges Zsolt és Fonyó Károly érdekeltségébe tartozó Euro Publicity-Mahir Cityposter-Publimont hármas felel meg, lévén, hogy a legkiterjedtebb reklámgazda-hálózata országosan ennek a körnek van. Sőt, a HVG.hu ma reggeli cikkében további olyan, eddig nem tudott önkormányzatokat sorol fel, amelyeknél az utóbbi években ez a kör kötött reklámgazdai tevékenységre szerződést, például Újbuda, Szolnok, Budatétény. A cikk megjegyzi, hogy számos esetben úgy volt verseny a reklámgazdai koncessziókért, hogy Simicska cégei egymás ellen versenyeztek, pontosan úgy, ahogyan a BKV korábbi reklámgazdai pályázatában. Az sem érthető, hogy a fővárosi közlekedési társaság esetében miért kellene országos hálózatú reklámgazdai referenciával rendelkezni.

A másik, inkább indokolatlan, de szintén versenykorlátozó hatású feltétel, hogy előnyt élveznek azok az indulók, amelyek országos televíziós, rádiós, online és nyomtatott sajtós reklámfelületeket is kínálnak számukra, ráadásul ingyen. Ez az előny a reklámgazdai tevékenységre kiírt pályázatok és közbeszerzések körében újdonság és értelmetlen is, hiszen ez már médiaügynökségi tevékenységre vonatkozik, amelyben közterületi cégeknek nincs referenciájuk/gyakorlatuk – vagyis leginkább alvállalkozóval vagy konzorciális partnerrel tudnák teljesíteni a feltételt, ha több pontot akarnak kapni a bírálat során. Erre természetesen minden indulónak van lehetősége. Ugyanakkor a médiavásárlási közbeszerzések gyakorlata azt mutatja, hogy az állami szervezeteknek és cégeknek dolgozó médiaügynökségek a közpénzt legnagyobb arányban pont a Publimontnál és a Mahir Cityposternél költik el közterületen.

Párhuzam
A mostani tervezet reklámgazdai kitételével voltak már gondjai a BKV-nak korábban is, ugyanis a BKV ugyanilyen tárgyú, 2011-es pályázatát a kizárt Peron közterületi cégen kívül érdekelt félként az Epamedia is megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál arra hivatkozva, hogy a nemzetközi referencia kizárása sérti az uniós jogot. Az Epamedia a Fővárosi Bíróságnál is megtámadta a pályázatot, és a Gazdasági Versenyhivatalnál eljárást kezdeményezett.

Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a Peron által megtámadott pályázatról a Közbeszerzési Döntőbizottság csak azt mondta ki, hogy közbeszerzést kellett volna kiírnia a BKV-nak, azt nem vizsgálta, hogy versenykorlátozó lett volna a pályázat.

A tervezet szerint a jelenlegi szerződéses viszonyok szerint 2013-ban 720 millió forintot remél a BKV a koncessziós díjból. A tervezetben az áll, hogy a BKV egy eredményes közbeszerzés esetén legfeljebb 2020. április végéig kötne szerződést.

forrás:Kreatív Online

 
 Megosztás:  Add a Twitter-hez   Add a Facebook-hoz   Add az iWiW-hez  
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
2010-11-17 Csipak Péter
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2010-05-03 ITT A CUNAMI!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Utolsó frissítés: 2024-04-12 06:44:24 IMPRESSZUM | ADATVÉDELMI TÁJÉKOZTATÓ