Keresés         Kapcsolat   
 
    Visszaélések.hu         Aktuális | Folyamatban lévő ügyek | Nyomozati szakaszban | Bírósági szakban | Jogerős ügyek | Vélemények
2024. március. 29


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




 
     
 
 Baráti cég építheti a vasutat Szajoltól Ladányig
 
Napi Aktuális 2011-05-23 06:46:20
 
 Megosztás:  Add a Twitter-hez   Add a Facebook-hoz   Add az iWiW-hez
 

Vasútfejlesztés - A vesztesek bundagyanút emlegetnek
Az utolsó pillanatban megemelt keretösszegnek köszönhetően nyerhette el a megbízást a Közgép. Így 24 milliárddal drágább a beruházás.

 

 

Egyeduralkodóvá vált a vasútépítésben a Közgép: a Simicska Lajoshoz köthető, a Fidesz-érában megbízásokkal gazdagon ellátott mélyépítő cég 100 milliárd forintos megrendeléssel erősített a Szajol–Püspökladány-vasútvonalon. Az állami fejlesztések sorára szerződtetett cég konzorciumainak újabb győzelme elképzelhetetlen lett volna a beruházás költségkeretének kormányzati emelése és a versenytársak kizárása nélkül.

Nem mindennapi előzménye volt annak, hogy végül a Közgép Zrt. és szövetségesei kezdhetnek munkához a Szajol–Püspökladány-vasútvonalon. Orbán Viktor kormányfő saját kezűleg szentesítette azt a héten megjelent határozatot, amellyel a döntő hányadában brüsszeli forrásból finanszírozott beruházásra fordítható keretösszeget 24,3 milliárd forinttal megemelték. Alig pár nappal később pedig a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. máris a Közgép két konzorciumának adta a vasútvonal szakaszainak építését. Az év elején kiírt verseny pénteken kihirdetett eredménye azonban az érdekeltek szerint bundagyanús.

nol.hu

A MÁV menetrendkönyveiben 100-as jelzéssel szereplő vasútvonal Szajolt Kisújszállással összekötő szakaszának korszerűsítésére lapunk értesülése szerint a NIF a Swietelsky–Közgép páros SZ-K-2011 Konzorcium néven jegyzett alkalmi vállalkozásával szerződne. A konzorcium a feladatot 49,6 milliárd forintért vállalta, majdnem 10,5 milliárd forinttal többért a projekt előzetesen kalkulált mérnökáránál. Vagyis, ha a kormány nem rendeli el a Szajol–Püspökladány-vasútvonal költségkeretének durva megemelését 161,7 milliárd forintra, a Közgép konzorciuma labdába se rúghatott volna.


belépés | segítség | alkalmazások | RSS | előfizetés | akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | Jobmátrix | NolRandi

oldal tetejére Címlap | Belföld | Külföld | Gazdaság | Kultúra | Vélemény | Sport | Tud/Tech | Noller | Mozaik | A Lap
Impresszum | Médiaajánlat | Adatvédelem | Akciók
Szolgáltatások
Nyomtatott mellékletek
Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | Jobmátrix | NolRandi | NolPiactér | Hírlevél | NolTwitter | BlogTwitter | RSS
Arcok | Hétvége | Karrier | Lakástrend | Lakáskulcs | Utazás | Kerékvilág | Európai Unió | Könyvszemle | Infovilág | Kritika | TV Magazin | Tudomány | Jótett

2011. május
23. hétfő web archívum
Hasonló a helyzet a beruházás másik, Kisújszállást Püspökladánynyal összekötő szakaszán is. Itt a NIF döntése szerint a Közgép vezette K-P-2011 Konzorcium kezdhet bele a vasútépítésbe. A csatársorában a Közgép mellett a Swietelsky–Vasúttechnika–Szentesi Vasútépítő hármassal felálló szövetség 49,97 milliárd forintot kért munkájáért – úgy 8,5 milliárd forinttal többet a szakasz mérnökáránál. Ami azt jelenti, hogy a sajátos kormányzati beavatkozás nélkül ez a csapat sem vehetett volna részt a játékban.

A helyzetet érdekesebbé teszi, hogy a közgépes konzorciumok árajánlatai eredetileg mindkét szakaszon csak a harmadik helyre voltak jók. Vagyis Kisújszállás előtt és után egyaránt volt a győztesénél olcsóbb ajánlat is. Ráadásul a Szajolt–Kisújszállással összekötő szakaszon aKözgépet olyanok verték, akik a mérnökárnál olcsóbban építettek volna. De a NIF a Kisújszállás–Püspökladány szakaszon is milliárdokkal kedvezőbb áron szerződhetett volna.

A problémát azonban az állami beruházó könnyedén a szőnyeg alá söpörte. A közgépes konzorciumok kivételével minden pályázó ajánlatát érvénytelennek minősítették, összeállítóikat pedig kizárták a versenyből. Ezzel pedig annak is vállalták a kockázatát, hogy az uniós vasútépítési beruházás története a Közbeszerzési Döntőbizottságon (KDB), majd a bíróságon folytatódik. Valószínű ugyanis, hogy a kizárt cégek a döntést nem fogadják majd el vita nélkül.

Ha így lesz, a NIF idővel kénytelen lesz bebizonyítani, hogy okkal költött az előzetesen számítottnál majdnem húszmilliárd forinttal többet a Szajol–Püspökladány-vonal korszerűsítésére, elsősorban az unió pénzéből. Ehhez azonban nem kevesebbet kell elfogadtatnia, mint azt, hogy erre a beruházásra csak egyetlen pályázó tudott érvényes ajánlatot adni.
 Itt az új Vegyépszer?
Sokan a mostani esettől függetlenül a Közgépben a következő évek Vegyépszerét látják (utóbbi céget az előző Fidesz-kormány idején halmozták el megbízásokkal). Ezen pedig az sem változtat, hogy a cég már 2008-ban megkezdte piaca bekebelezését.

Az egyik első jelentős lépés három évvel ezelőtt az volt, amikor a Közgép a Strabag-érdekeltségnek számító Szentesi Vasútépítő vezette konzorciumban a Mávépcell és a Kelet-Út társaként elnyerte a Tárnok–Székesfehérvár-vasútvonal átépítését. A 2012 végére elkészülő beruházás szerződéses ára 54,9 milliárd forint.

Az előretörés az M43-as autópályán folytatódott: itt a társaság az Euroaszfalt vezette konzorciumban a strabagos Magyar Aszfalt és a Kelet-Út szövetségeseként 17 milliárd forintért építette a sztrádának a 47-es főutat a 4413-as jelű úttal összekötő 16,2 kilométerét. A Közgép az M0-s bővítésénél is lehasította a maga szeletét. Az ’A-HID Zrt.’ konzorciumában a Strabaggal, a Magyar Aszfalttal és a Colassal csaknem 35 milliárd forintért szerződtek a csonka körgyűrű M6-os autópályát az 51-es főúttal összekötő 11 kilométerének építésére.

Ezt követően a Közgép ismét „vonatra szállt”: a Szentesi Vasútépítő, a Ke-Víz 21 Zrt. és a Kelet-Út társaságában beszállt a záhonyi logisztikai központ vasúti pályáinak építésébe. Ez a megbízás 4,3 milliárd forintról szól. De a Közgép ott van az M3-ason is. A Colas konzorciumának zászlaja alatt a Strabaggal és a Kelet-Úttal közösen összesen 32 milliárd forintért építik meg a sztráda Nyíregyházától a 49-es főútig vezető 33,8 kilométerét.


Belföld Külföld Gazdaság Kultúra Vélemény Sport Tud/Tech Noller Mozaik A Lap

Baráti cég építheti a vasutat Szajoltól Ladányig
Vasútfejlesztés - A vesztesek bundagyanút emlegetnek
Az utolsó pillanatban megemelt keretösszegnek köszönhetően nyerhette el a megbízást a Közgép. Így 24 milliárddal drágább a beruházás.
Munkatársunktól| Népszabadság| 2011. május 21. |38 komment
Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!
KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

loallat | 2011. május 22. | 23:08:24
...és a nép továbbra is felállva tapsol. Ez az igazi dráma.


Orlando35 | 2011. május 22. | 23:04:44
hááát van itt pénz kérem szépen!
ahham
még jó hogy nem léptem vissza az állami nyugdíjkasszába

az tök jó, hogy ilyen következetesek a "fiúk", jahh és figyelek mikor vizsgála ezt a Magyar Nemzet egy cikksorozatban...


hunguard | 2011. május 22. | 19:08:32
Egy a jelszó: „Csak a Fidesz!” Ez a Fidesz „szebb” jövője!
A „Rosszabbik Magyarországnak” meg marad Budai leszámolóbiztos, ez tutti biztos!
Ezért kell mindenkit megsarcolni, mindenkitől és mindenhonnan elvenni, hogy legyen mit eltenniük!
Sokat fájlalt 8 év kiesést be kell hozniuk, gyorsan, kegyetlenül és kíméleltlenül!
Ha a simlis Simicska szelleme ismét visszatért, akkor lesz itt ám megint eltüntetés!
A köztársaságból és a közbeszerzésből mára már csak a mohó, „harcra kész” neo-bolsevik Orbán szűk társaságának beszerzése maradt? A „magyarok szégyene” nem szégyenlős, amikor köz- vagy mások magánvagyonának elvételéről van szó? Nem hiába vagyunk korrupcióban dobogósak, ott fent is élenjárnak? Le kellene már lassan szokni az udvari beszállítókról!

Vajon a MÁV dolgozók az állami vagyon eladásából nekik „ígért” fejpénz (150.000 Ft/fő?) mellé a közremüködésükkel létrejött adósságból mennyit vállalnának be?



luther | 2011. május 22. | 15:12:40
Ez a baloldal tökéletes bénasága, egy ilyen sulyú hírt a régebbi ellenzék
már rég a parlamenti szinten is tul vitt volna, ha igaz


antinenyi | 2011. május 22. | 13:40:18
És most rögtön le is mondanak? Vagy ez ugye nem számít sukoró stílusú ügynek, mert nekik ezt is szabad....


Nantal | 2011. május 22. | 13:17:24
...hmm...!

...nagyon hasznossá tudna lenni, látni most, egy hatalmas ülepi rúgást...!


boogeyman | 2011. május 22. | 11:53:29
Csendben elnézzük amikor 3.helyen lévő céget hirdetnek ki nyertesként, amikor azt kommunikálják, hogy minden egyes forintra szükség van. Ez az eset nem az első volt. Utána kellene nézni, hogy az új kormány regnálása óta hány ilyen helyzet történt. Csukott szemmel is 100 Md felett tartunk. Ez az új mechanizmus? Ennyi erővel a Magyar Állam többségi tulajdont is szerezhetne a Közgépben és átnevezhetnék Magyar Nemzeti Infrastruktúra Építő Zrt.-re. A közbeszerzési törvény úgyis csak egy vicces eszköz ezekhez a játszmákhoz. Majd jönnek azok a cikkek, amik arról szólnak, hogy egy közbeszerzési tenderen azért zárták ki a többi céget, mert a logojuk nem tartalmazta a sárga és fekete színeket.

A magánszektor azért még szabad, ott az 100%-ban az ár diktál. Ld. egy nyugat-magyarországi autógyár egy részének építését horvát cég nyerte el. Ott a 10 Md állami dotációval sem sikerült helyzetbe hozni a magyar cégeket.

Ez van. Az átrendeződés még egy évig legalább eltart, az építőipar padlón van, addig meg sorra dőlnek be a kis építőipari vállalkozások. De ez kit érdekel. Úgy látom legkevésbé a jelenlegi kormányt. Megint üres mondatok, médiakampány, és hibák hibára halmozása.

És csöndben kidobnak az ablakon több 10 Milliárd Forintot. Kár, hogy nincs olan számviteli szabály, aminél az ilyen nyertes 3. helyezett és a vesztes 1. helyezett közötti árkülönbséget veszteségként lehetne elkönyvelni.
Ez olyan, mintha az Állam képviselőjét elküldenék a piacra 1 kg körtét venni. Ő szétnéz, lát


wantirna | 2011. május 22. | 10:04:58
Akkor elmondom dióhéjjban, hogy hogyan működik az a kapitalista demokrácia, amelyet a választópolgárai nem engedtek, hogy kommunisták alakítsák ki:

Olyat sohasem hallottam, Ausztráiában, hogy egy cég valamilyen pártközeli. Pedig gyakorlatilag kétpártrendszer van ott. Gyakori választásokkal, ritka leváltásokkal. (A kerek harminc év alatt, amit ott töltöttem, átlag két és fél évenként volt országos választás, de csak háromban volt sikeres az ellenzék. Tehát a nép hagyta a jólműködö oldalt kormányozni.)

Mint közbeszerző beruházó mérnök, pártbefolyásról nem is hallottam, nemhogy tapasztaltam volna.
Ha egy tender elbírálását az egyik pályázó megpróbálta volna befolyásolni, a pályázatát ezzel az indokkal azonnal érvényteleníteni kellett volna.

Az adótartozás sohasem évül el. Igaz, hogy a dokumentációt csak hét évig kell megőrizni, de az elv az, hogy nincsen „taxation holiday”.

Az alsóházban csak egyéni választókörzetek képviselői vannak. Az ausztrál polgár hallani sem akar arról, hogy kormányon lévő képviselője objektíve nem indokolt állami beruházásokat szerezzen a körzetének, mert ha ilyen rendszert megengednének maguknak, akkor a beruházásokat nem az indokolt szükségek vezérelnék, hanem a pillanatnyi politikai állás, ami nem mérvadó.



istván9 | 2011. május 22. | 09:42:42
Ki gondolta volna ezt erről a talpig BECSÜLETES Brigádról?:-)))Fű nem nő ahol Lajosunk megjelenik!


Frady Endre | 2011. május 21. | 22:28:37
Szakmérnöki tanfolyam keretében egy NIF-es (Nemzeti Infrastruktúra fejlesztő) csoporttársam említette ebédnél, hogy mostanában mindent a Közgépnek kell nyernie, mert valamelyik vezetőjük Orbán baráti köréhez tartozik.
Íme az új Vegyépszer!
Volt, aki másban reménykedett? Éljen a fülkeforradalom!
;-)


Szakura | 2011. május 21. | 21:18:14
Az elévülési törvényeket is meg lehetne változtatni visszamenőlegesen, nem? Csak új emberek kellenek hozzá a parlamentben. :)


andras60 | 2011. május 21. | 20:48:51
Hol a csontvázkereső brigád?
Hol a leszámoltatási kormánybiztos?
Ébresztő!
Nem a négy évvel ezelőtti történelemre kell visszamutogatni.
Itt lopják a milliárdokat a szemünk előtt.
Mocskos fidesz!


mivanhe?! | 2011. május 21. | 19:30:57
megöltem a fórumot ^^


mivanhe?! | 2011. május 21. | 16:25:58
Lehet tudni, hogy kik voltak a további pályázók?


Kartalan | 2011. május 21. | 16:16:42
Pár volt rendőr nyugdíját megint lenyelik.


Xavi | 2011. május 21. | 16:06:47
most már aranyvonaton távozik a közpénz :D


fabatka2 | 2011. május 21. | 15:23:42
Ajánlom Budai úr szíves figyelmébe!!!!


minime | 2011. május 21. | 15:07:45
és közben pedig lent a kis embereknél folyamatosan egyre durvábban vasalják be a pénzt, egyre kevesebb mozgásteret hagynak, míg fent folyik el.


Antipasti | 2011. május 21. | 14:51:25
Bubbaloo | 2011. május 21. | 11:16:03

Nyilvánvaló, hogy kevesebb lenne ez, ha a NÜK időben csökkenti az admnisztrációs terheket.

Úgy sejtem, maga is csak erre gondolhatott.


cica | 2011. május 21. | 14:41:30
akkor innen van a sok pénz megvenni a Zsolnayit. majd porcelán vonatokon utazhat a magyar


alumatub1971 | 2011. május 21. | 14:25:34
iragyam | 2011. május 21. | 14:17:01
Szerintem is-is. Bár ki tudja manapság.... Lehet az is , hogy önként és dalolva kommentel hülyeségeket mert különben nem kapja meg a feloldozást a következő gyónásnál.


dekimi | 2011. május 21. | 14:25:24
Nyugodtan lehet csinálni.Polt Péter 2014 után még öt évig a legfőbb ügyész lesz.2019-re pedig elévül.Megszedik magukat a fiúk rendesen a sok birkának köszönhetően akik kétharmadhoz juttatták őket.


iragyam | 2011. május 21. | 14:17:01
lui70 | 2011. május 21. | 10:25:18
Elhúzhatnál a "megértő" hadováddal dakotaföldre.
Irod: "...Lehet agyalni de korrupció minden hol van a világon.."
A mi korrupciónk jó, a másé elitélendő?
Mond te született, vagy fizetett hülye vagy?


iragyam | 2011. május 21. | 14:12:20
A KÖZGÉP talicskái.


puli | 2011. május 21. | 13:57:21
Ez a svéd vadászrepülő magyar szárazföldi változata .


Megismerhetjük az új évezred speciális magyar nyomvonal vezetését : két párhuzamosan futó árvízvédelmi fővédvonal között azokkal párhuzamosan futó sínpár .Így a vízügyi lobbi is részt vehet a közpénzek maradéktalan elköltésében .

Más normális helyen és nálunk is korábban a vasutat kiemelnék egy árvíz fölötti földműre , vagy ami még jobb
a vasút vonal és a folyó közé építhettek volna egy szokásos véd gátat .

 

Így terveznek árvízvédelmi falat Szolnokra a gyulai és a budapesti cimborák .

 


gorka | 2011. május 21. | 13:20:58
Korábban Vegyépszer, mostanság Közgép.
Így megy ez!


papirszobrasz | 2011. május 21. | 11:53:26
A Swietelsky - a jövőépítő - a Hír TV -t szponzorálja hirdetéseivel.


Bubbaloo | 2011. május 21. | 11:22:15
Hozzáteszem Kolontár esetében ("Az áradat nem kímélte a Székesfehérvár–Szombathely vasúti fővonal Devecser és Kolontár között fekvő szakaszának 876-os és 891-es szelvények közötti részét sem.") 1500 méter vasúti pálya rongálódott meg, kb. 2 km szakaszt kellett újjáépíteni és ennek költségét perli a MÁV a MAL-on. Ami tokkal vonóval 300 millió Ft. Ezt naív számítással 150 millió Ft/km-nek is vehetjük. Vagyis a horvátok 250 milliós kilométerenkénti pályafelújítása is reális lehet.

A kérdés az, hogy nálunk mi kerül 1,65 Mrd forintba?


miskun | 2011. május 21. | 11:17:37
matrix38 | 2011. május 21. | 10:57:28

Ha jól tudom, a vasút évente x-száz milliárd forint deficitet termel, amit az adófizetők pénzelnek. És ezt bővítik a haverok. Te pedig ennek örülsz?


Bubbaloo | 2011. május 21. | 11:16:03
"A MÁV menetrendkönyveiben 100-as jelzéssel szereplő vasútvonal Szajolt Kisújszállással összekötő szakaszának korszerűsítésére lapunk értesülése szerint a NIF a Swietelsky–Közgép páros SZ-K-2011 Konzorcium néven jegyzett alkalmi vállalkozásával szerződne. A konzorcium a feladatot 49,6 milliárd forintért vállalta, majdnem 10,5 milliárd forinttal többért a projekt előzetesen kalkulált mérnökáránál." Ez 1,65 Mrd Ft/km.
A horvátoknál most indul a Krizevci-Koprivnica szakasz (28,5 km) felújítása 188 millió kunáért, ami 38 Ft-al számolva 7,144 Mrd Ft, vagyis 250 millió Ft/km. (Forrás: http://www.hznet.hr/vijesti)
Tudom, nálunk azok a fránya terepviszonyok mindig bezavarnak. (Mellesleg ott is a Swietelsky épít) Valaki segítene megmagyarázni?


matrix38 | 2011. május 21. | 10:57:28
Moderálási alapelvek- komment törölve -


konz | 2011. május 21. | 10:50:06
bocs Kolumbiában...


konz | 2011. május 21. | 10:49:18
lui70 | 2011. május 21. | 10:25:18
"...a vezetők mindenhol játszanak a saját zsebeikbe is de az lényeges kérdés, hogy közben az ország érdekében is cselekedjenek"
ej de megengedő vagy! ugandában, burundiban, panamában, kolumniában stb is biztos így vélekednek vezérlő tábornokaikról. De sajna ebben a térségben a korrupció bűncselekmény. a "szegény nemeutag" horvátországban az előző kormány fele már börtönben ül (és a kormánypárt ezalatt nem változott!) Kultúrországokban a korrupciót a rendőrség leleplezi és mindenkit élete végéig sittre vágnak. Nálunk van Pintér Sándor.... ÖÖÖ... izé... Szóval ki van ez találva. Majd a Hír tv megvédi. Addig csinálják, amíg hagyjuk. Nem vagyok optimista.


lui70 | 2011. május 21. | 10:25:18
Valószínűleg összefüggenek a dolgok abban is, hogy tegnap megjelent a gazdasági újságokban, hogy a Közgép veszi (menti) meg a közel 150 éves Zsolnay porcelángyárat...Lehet agyalni de korrupció minden hol van a világon...a vezetők mindenhol játszanak a saját zsebeikbe is de az lényeges kérdés, hogy közben az ország érdekében is cselekedjenek.


lui70 | 2011. május 21. | 10:19:37
Akiknek nem tettszik azt nem veszik figyelembe, hogy az előző éra "udvari beszállítója" pedig a Strabag volt amely magyar korrupciós ügyei az osztrák választásokon is téma volt egyszer...
Legalább annyi haszna van a mostani helyzetnek, hogy ezt a pénzt nem osztrákok hanem magyar nyúlják le...és mégis csak egy magyar céget erősítenek...no comment.

 


taxi | 2011. május 21. | 10:15:04
És ezek mutogatnak az elődökre???


gabi49 | 2011. május 21. | 08:37:40
Volt valakinek kétsége, hogy nem ez fog történni? Amennyivel többet fizet az állam, vagyis mi, na az megy a pártkasszába, onnan meg .......


ncsicso | 2011. május 21. | 05:42:47
Sukoró ehhez képest kutya f.sza... Hivatali visszaélés? Lassan törvény lesz rá, hogy a közpénz elköltésénél csak fidesz-közeli cég adhat be pályázatot.


HIRDETÉS
 


Messzire vezetnek a tender szálai
Fotó: Kurucz ÁrpádEgyeduralkodóvá vált a vasútépítésben a Közgép: a Simicska Lajoshoz köthető, a Fidesz-érában megbízásokkal gazdagon ellátott mélyépítő cég 100 milliárd forintos megrendeléssel erősített a Szajol–Püspökladány-vasútvonalon. Az állami fejlesztések sorára szerződtetett cég konzorciumainak újabb győzelme elképzelhetetlen lett volna a beruházás költségkeretének kormányzati emelése és a versenytársak kizárása nélkül.

Nem mindennapi előzménye volt annak, hogy végül a Közgép Zrt. és szövetségesei kezdhetnek munkához a Szajol–Püspökladány-vasútvonalon. Orbán Viktor kormányfő saját kezűleg szentesítette azt a héten megjelent határozatot, amellyel a döntő hányadában brüsszeli forrásból finanszírozott beruházásra fordítható keretösszeget 24,3 milliárd forinttal megemelték. Alig pár nappal később pedig a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. máris a Közgép két konzorciumának adta a vasútvonal szakaszainak építését. Az év elején kiírt verseny pénteken kihirdetett eredménye azonban az érdekeltek szerint bundagyanús.

A MÁV menetrendkönyveiben 100-as jelzéssel szereplő vasútvonal Szajolt Kisújszállással összekötő szakaszának korszerűsítésére lapunk értesülése szerint a NIF a Swietelsky–Közgép páros SZ-K-2011 Konzorcium néven jegyzett alkalmi vállalkozásával szerződne. A konzorcium a feladatot 49,6 milliárd forintért vállalta, majdnem 10,5 milliárd forinttal többért a projekt előzetesen kalkulált mérnökáránál. Vagyis, ha a kormány nem rendeli el a Szajol–Püspökladány-vasútvonal költségkeretének durva megemelését 161,7 milliárd forintra, a Közgép konzorciuma labdába se rúghatott volna.

HIRDETÉS
Hasonló a helyzet a beruházás másik, Kisújszállást Püspökladánynyal összekötő szakaszán is. Itt a NIF döntése szerint a Közgép vezette K-P-2011 Konzorcium kezdhet bele a vasútépítésbe. A csatársorában a Közgép mellett a Swietelsky–Vasúttechnika–Szentesi Vasútépítő hármassal felálló szövetség 49,97 milliárd forintot kért munkájáért – úgy 8,5 milliárd forinttal többet a szakasz mérnökáránál. Ami azt jelenti, hogy a sajátos kormányzati beavatkozás nélkül ez a csapat sem vehetett volna részt a játékban.

A helyzetet érdekesebbé teszi, hogy a közgépes konzorciumok árajánlatai eredetileg mindkét szakaszon csak a harmadik helyre voltak jók. Vagyis Kisújszállás előtt és után egyaránt volt a győztesénél olcsóbb ajánlat is. Ráadásul a Szajolt–Kisújszállással összekötő szakaszon aKözgépet olyanok verték, akik a mérnökárnál olcsóbban építettek volna. De a NIF a Kisújszállás–Püspökladány szakaszon is milliárdokkal kedvezőbb áron szerződhetett volna.

A problémát azonban az állami beruházó könnyedén a szőnyeg alá söpörte. A közgépes konzorciumok kivételével minden pályázó ajánlatát érvénytelennek minősítették, összeállítóikat pedig kizárták a versenyből. Ezzel pedig annak is vállalták a kockázatát, hogy az uniós vasútépítési beruházás története a Közbeszerzési Döntőbizottságon (KDB), majd a bíróságon folytatódik. Valószínű ugyanis, hogy a kizárt cégek a döntést nem fogadják majd el vita nélkül.

Ha így lesz, a NIF idővel kénytelen lesz bebizonyítani, hogy okkal költött az előzetesen számítottnál majdnem húszmilliárd forinttal többet a Szajol–Püspökladány-vonal korszerűsítésére, elsősorban az unió pénzéből. Ehhez azonban nem kevesebbet kell elfogadtatnia, mint azt, hogy erre a beruházásra csak egyetlen pályázó tudott érvényes ajánlatot adni.



 

 
 Megosztás:  Add a Twitter-hez   Add a Facebook-hoz   Add az iWiW-hez  
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
2010-11-17 Csipak Péter
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2010-05-03 ITT A CUNAMI!
 
 
 
 
 
 
 
 Utolsó frissítés: 2024-03-11 14:36:58 IMPRESSZUM | ADATVÉDELMI TÁJÉKOZTATÓ