Alkotmányellenesnek találta az új médiaszabályozás több rendelkezését az Alkotmánybíróság. A testület honlapján hétfőn közzétett közlemény szerint a tartalomszabályozással, az újságírók információforrásainak védelmével, az adatszolgáltatási kötelezettséggel, valamint a Média- és Hírközlési Biztos intézményével összefüggő rendelkezések ütköznek az alkotmányba.
Az Ab megállapította, hogy a médiatörvények közül elsőként elfogadott, sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló törvény (az úgynevezett médiaalkotmány) írott sajtó esetében az alkotmányellenesen szabta meg a hatóság által számon kérhető előírások körét. A határozat szerint ugyan önmagában nem lenne alkotmányellenes a tartalmi felügyelet, de különbséget kell tenni a különböző médiatípusok közt.
Az Ab szerint a sajtószabadság alkotmányellenes korlátozását jelenti, ha a hatóság olyan szempontok szerint vizsgálhatja az írott sajtó tartalmait, mint az emberi jogok, az emberi méltóság, a magánélet, illetve a nyilatkozatot tevő személy jogai, hiszen ezek érvényestésére a jogrendszerben vannak más lehetőségek is (vagyis akit sérelem ér, peres úton kérhet elégtételt).
Annak érdekében, hogy az Ab döntése ne érintse az audiovizuális média (vagyis a tévék és rádiók) felügyeletét, a testület a médiaalkotmány írott sajtóra kiterjedő részét semmisítette meg. Mivel a döntéssel a nyomtatott és az internetes sajtótermékek kikerülnek a sajtó-helyreigazítási eljárás hatálya alól is, a megsemmisítés időpontjaként 2012. május 31-ét határozta meg, így a törvényhozónak lesz ideje a szükséges jogszabályok elfogadására.
Titkolhatók a források
Az Ab alkotmányellenesnek ítélte azt a rendelkezést is, amely szerint az újságírókat csak akkor illeti meg a forrásvédelem joga, ha az információ közzétételéhez közérdek fűződött. Ez a szabály a testület szerint "alkotmányos indok nélkül nyitja tágra a sajtószabadság korlátozásának lehetőségét".
A testület emellett megállapította, hogy mulasztásos alkotmánysértést követett el a parlament, amikor nem szabályozta pontosan, mikor lehet az információforrás felfedésére kötelezni az újságírókat. Az Ab szerint erre csak kivételesen, bírói kontroll mellett kerülhet sor, és csak akkor, ha a hatóság a szükséges információkhoz más módon nem juthat hozzá.
Fölösleges a médiabiztos
Elbírálta az Ab a média- és hírközlési biztos intézménye ellen beérkezett indítványokat is, és úgy találta: nincs alkotmányos indoka annak, hogy a biztos a pontosan meg nem határozott "méltányolandó érdekek" sérelme miatt fellépjen. A biztos intézményének létrehozása a határozat szerint a sajtószabadságot alkotmányellenesen korlátozza, viszont hírközlési ügyekben a biztos eljárhat. Ezért az Ab a biztosra vonatkozó szabályozást 2012. május 31-ével semmisítette meg, a jogalkotónak addig van ideje az új szabályok megalkotására.
Túl sok adatot kérnek
Megsemmisítette az Ab a médiatörvénynek azt a rendelkezését, amely szerint az egyes eljárásokban kötelező adatszolgáltatás mellett a Médiahatóság külön is felhívhatja a médiaszolgáltatók vagy sajtótermékek kiadóit "minden olyan adat szolgáltatására", amely a hatóság munkájához szükséges. Ez a rendelkezés a határozat szerint a sajtószabadság szükségtelen korlátozásával jár, és kizárólagos célja, hogy a megszerzett adatok alapján megfontolják egy esetleges további eljárás megindítását.
Nem lehet bárhol vádat emelni
Az Alkotmánybíróság megsemmisítette a büntetőeljárási törvény több rendelkezését. A testület honlapján közzétett közlemény szerint "alkotmányba ütköző, valamint nemzetközi egyezményt sért az az illetékességi szabály, amelynek értelmében egyes ügyekben az a bíróság jár el, ahol az ügyész vádat emel". Az Alkotmánybíróság szerint ez a szabály sérti az "alkotmánynak, valamint az Emberi Jogok Európai Egyezményének a pártatlan bírósághoz való (ezen belül különösen a pártatlanság látszatát megkövetelő) jogot, valamint a fair eljárás elvét (és ebben a fegyverek egyenlőségének követelményét) megfogalmazó rendelkezéseit".
Az Ab szerint alkotmányellenes emellett "a százhúsz óráig tartó őrizet, az őrizet első negyvennyolc órájában a védővel való kapcsolatfelvétel jogorvoslat nélküli megtilthatósága".
A százhúsz óráig tartó őrizettel összefüggésben az Alkotmánybíróság azt állapította meg, hogy "az ilyen mértékű szabadságelvonás (...) nem tesz eleget a (...) "haladéktalanul", illetve "lehető legrövidebb időn belüli" szabadon bocsátás vagy bíró elé állítás garanciális követelményének.
A törvénynek azt a rendelkezését, amely szerint megtiltható a védővel való kapcsolatfelvétel az őrizet első 48 órájában, az Ab arra hivatkozva semmisítette meg, hogy az sérti a "védelemhez és a jogorvoslathoz való" jogot.
"Nem alkotmányos a törvénynek az a kiegészítése, amely a nyomozási bíró számára kötelezővé teszi, hogy nyomozástaktikai szempontokra is figyelemmel legyen az eljárásában, továbbá csak bizonyos feltételek teljesülése mellett alkotmányos az ismeretlen helyen tartózkodó terhelt távollétében történő büntetőeljárás lefolytatása" - áll a közleményben.
Érvénytelen az utolsó pillanatban átírt törvény
Az Ab úgynevezett közjogi érvénytelenség miatt megsemmisítette az egyházügyi törvényt is. A testület azt kifogásolta, hogy a törvényt a jogalkotási folyamat legvégén szinte teljesen átírták egy úgynevezett zárószavazás előtti módosító indítvánnyal. Ezzel az egyházi jogállás megszerzését az országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatától tette függővé, míg a korábban kialakult törvényszöveg bírósági nyilvántartásba vételt írt elő.
Az Ab szerint a zárószavazás előtti módosító indítványok korlátlan - nem csak koherenciazavart kiküszöbölő - használata azt eredményezheti, hogy kiüresedik a törvényhozás ezt megelőző szakasza (az általános és részletes vita), ami viszont a "megfontolt és minőségi törvényalkotást szolgáló biztosítékainak kiüresedését eredményezheti".
forrás:origo.hu fotó: Szigetváry Zsolt /MTI