Keresés         Kapcsolat   
 
    Visszaélések.hu         Aktuális | Folyamatban lévő ügyek | Nyomozati szakaszban | Bírósági szakban | Jogerős ügyek | Vélemények
2025. április. 22


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




 
     
 
 "Budai Gyula nem szemorvos"
 
Napi Aktuális 2011-09-21 13:04:57
 
 Megosztás:  Add a Twitter-hez   Add a Facebook-hoz   Add az iWiW-hez
 

Csak tüzelik Havas Szófia amúgy sem kicsi harci kedvét a sorozatos kormányzati támadások. Az MSZP egészségügyi szakpolitikusának nevét az utóbbi hónapokban többször is gyanúba keverte az elszámoltatási kormánybiztos, de ő továbbra is biztos az igazában. Úgy látja, veszélyes ellenfélnek tarthatják, mert azon kevesek közé tartozik, akik nyílt színen bírálják a kabinetet, illetve annak politikáját

 

- Az elszámoltatási kormánybiztos papírokat kér számon Önön. Van elszámolni valója, vagy Budai Gyulának ismernie kell ezeket az iratokat?
- Hacsak Budai úr el nem vitte, vagy tüntette őket, ott vannak a minisztériumban. Miután pedig nem csak rólam van szó, hanem még legalább 8 miniszteri biztosról, és több koordinátorról is, tényleg merem remélni, hogy a több mint egy év alatt, mióta a Fidesz kormányon van, ezeknek a papíroknak nem kelt lábuk.

- Ön az Országos Gyógyintézeti Központ megszüntetésével volt megbízva. Létezik, hogy Budai nem vette észre, hogy évek óta be van zárva?
- Előfordulhat, hiszen amikor az embert nagy szolgálati autókkal viszi ide-oda a sofőr a városban, nem figyelhet fel minden csip-csup apróságra maga körül. Nem tűnt fel neki, végül is nem szemorvos, hogy jól lásson.

- Mesterházy Attila szerint figyelemelterelésről van szó, Ön pedig azt mondja, veszélyes ellenfélnek tartják. Ezek szerint a támadóknak van félnivalójuk?
- Hogyne, nem is kis félnivalójuk van. Itt van mindjárt a Semmelweis Egyetem Menedzserképző Központjának 2009-es, tehát Szócska Miklós vezetésével aláírt TIOP 2.2.4 pályázata. Ez a társaság soproni, szombathelyi, zalaegerszegi, tatabányai kórházakkal kötött tanácsadói szerződéseket, és projektekként 15-20 millió forintot kasszírozott az intézményektől. Akárhogy számolom, így 100-130 millió forint körüli összeghez jutott az a menedzserképző, melynek volt vezetői - érdekes módon - a mai egészségügyi kormányzat prominensei. Feltételezem, Budai úr ennek teljesítésével már elszámoltatta az illetékeseket, ezért ennél az ügynél valóban sokkal érdekesebb az én háromhavi miniszteri biztosi megbízatásom vizsgálata.

- Már több hasonló ügyet is nyilvánosság elé vitt. Lehet, hogy valaki(k)nek a tyúkszemére lépett?
- Felteszem így volt, mert az elszámoltatási kormánybiztos határozott kérésünkre sem kívánta például vizsgálni, hogy egy néhány hónapja létrehozott minisztériumi háttérintézmény miért és milyen alapon szeretne EU-s pályázati forrásokat luxusirodaház építésére fordítani. A Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség-és Szervezetfejlesztési Intézet hatalmas felhatalmazása, illetve pénzköltési tervei nekem sokkal izgalmasabb kérdésnek tűnnek, mint hogy bezártam-e egy intézményt, amely fizikailag be van zárva.

- Tehát egyértelműnek látja az összefüggést az Önök által felvetett ügyek, és az elszámoltatási biztos akciója között?
- Igen. Mert itt van még egy dolog, ami a támadások valódi kiváltó oka lehetett; az egészségügyi államtitkárságot beperelte az az őssejt kutató/tároló cég, amelyikkel a tárca felbontotta a szerződését néhány hónapja. Ugye Budai úr segedelmével már korábban is megpróbálták gyanúba keverni a nevem, a mostanihoz hasonlóan dilettáns módon, ám ez is hamar tisztázódott. (Az elszámoltatási kormánybiztos néhány hónapja azt állította: semmilyen adat nincs arra, mire használtak fel 301 millió forintnyi uniós pályázati forrást, amelyet a Havas Szófia által vezetett Országos Gyógyintézeti Központ nyert el egy biotechnológiai kutatóközpont létrehozására 2004-ben. Kiderült, az említett időszakban nem Havas vezette az intézményt - a szerk.) Ezt követően az érintett őssejt cég perre vitte az ügyet, és anélkül, hogy prejudikálnék, hozzáértőktől azt hallani, az államtitkárság vesztésre áll; milliárdos bukás lehet belőle. Itt jegyzem meg, talán nem véletlen, hogy Budaitól már nem hallunk erről.

- Nem úgy tűnik, mint akit nagyon el tudnának hallgattatni.
- Ez genetikus, ráadásul biztos vagyok az igazamban. Ma nem túl sokan vannak, akik nyílt színen bírálják a kormányt, vagy annak politikáját. Az elmúlt egy év pedig bizonyította, hogy a Fidesz nem is kíván párbeszédet, szakmapolitikai, vagy egyéb vitákat folytatni, amelyek hosszú éveken keresztül, az utóbbi nyolc évben is léteztek. Ehelyett igyekeznek az ellenfeleket - továbbra is tartom magam a civilizált európai normákhoz, így nem mondok ellenséget - kriminalizálni. Ezzel el lehet kerülni, hogy ütköztetni kelljen egymással a nézeteket, valódi érveket és alternatívákat kelljen felhozni, de azt is, hogy kiderüljenek a valódi disznóságok; például a közbeszerzések államosítása mögött meghúzódó szándékok, az ingatlanlenyúlások, és sorolhatnám.

- Jelenleg az egészségügyi ágazat teljes átalakítása készül. A kormányzati tervek is gyanúsak?
- Éppen ezért állítom: nagy ellenség lehetek. Mert kötelességem felhozni például, hogy 98-ban merült fel először az irányított betegellátási modell, még Jávor András neve alatt. Ha visszaemlékszünk, egy közös MSZP-Fidesz előterjesztés is volt akkortájt a veresegyházi modell kialakítása kapcsán. Ez aztán tovább fejlődött, s a Medgyessy-kormány idején, Radnai-modell néven jelent meg ismét, de voltaképpen erről volt szó az SZDSZ több biztosítós rendszerében is. Ez az, ami most szinte szó szerint szerepel a Semmelweis Tervben is, néminemű számszaki átalakítással. Közismert, hogy ennek az irányított betegellátási modellnek én semmilyen módon nem vagyok a híve.

- De az államosítás nem más irány?
- Az, hogy monopolizált állami szervezést és közbeszerzést akarnak, már csak azért is érdekes, mert Szócska Miklósnak volt egy mondata, mely szerint olyan fejlesztés kell, hogy utána érdemes legyen befektetni az egészségügybe. Tisztelettel kérdezem, ki akarna befektetni egy magánbefektetőket nem tűrő, kizárólagosan állami rendszerbe?

- Nem az állam befektetésére célzott az államtitkár?
- "Hát hogyne." Nem lenne baj, ha megpróbálnánk a logika és a normális működés irányába elindulni, csak ahhoz nem kell hazug, populista szöveget nyomni. Eddig a privatizáció ellen kardoskodtak, meggondolták magukat, semmi probléma; üljünk le, beszéljük meg. De ilyen nem fordulhat elő náluk. Ha pedig elolvassuk a Semmelweis Tervet, abból sem látszik más, mint hogy milyen ingatlanokat akarnak megszerezni, és mennyi pénzt vonnának ki. Miután tapasztaljuk az Orbán-kormány költségvetési politikáját is, mára egyértelmű, hogy az államosítás következménye a kórházbezárás, az ellátások megszüntetése, legalábbis a lakossági hozzáférhetőség visszaszorítása lesz, másként nem lehet 1000-1200 milliárdot kivonni.

- Kórházbezárásoktól tart, de az korábban is egyértelmű volt, hogy az állam nem tud megfelelő módon működtetni ennyi intézményt. A Semmelweis Tervből sejthető bezárásokkal mi a baj?
- Miután a legkeményebb csata a főváros körül zajlik, és teljesen egyértelmű, hogy kizárólag politikai indíttatásból államosítják az intézményeket, ez lehet az országos átalakítás prototípusa. Csakhogy itt sem az ésszerűbb betegellátás, hanem a minél több kórházi ingatlan értékesítése, valamint a kedvezményezett érdekkörök kiszolgálása felé indultak el.

- Jelentősen megváltozott a kormányzati retorika a kórház-államosítások ügyében, hiszen amikor januárban kiderült, hogy a fővárosi intézményekről zárt ajtók mögött megegyezett a főpolgármester és az államtitkár, még szó sem volt arról, hogy más önkormányzatok kórházait is kisajátítaná az állam.
- Nekem úgy tűnik, menet közben jött meg az étvágy.

- Gondolja, hogy a folyamatosan romló gazdasági környezet áldozatává válhatnak a kórházak?
- Igen, erre egyértelmű bizonyíték, hogy az idei és a 2012-es költségvetés egyik vesztese is az egészségügyi ágazat lesz. A nyár derekán kiszivárgott hírek szerint jövőre legalább 100 milliárddal kevesebb jut majd erre a területre. A rezidensek, a szakdolgozók, a kamarák, a civil szervezetek velünk együtt mind azt mondják, hogy a Fidesz-kormány immár 16 hónapja nem tesz semmit az ágazat fejlesztése érdekében. Nézzük a tényeket: három hónap alatt több mint 10 milliárd forinttal nőtt a kórházak adósságállománya, így mára országosan 127 milliárd forint a tartozásuk. Az államtitkárság nem tud megbirkózni az egyre aggasztóbb, növekvő számú orvos és szakdolgozó elvándorlással sem. A Fidesz ellenzékben minden erővel tiltakozott a vizitdíj bevezetése ellen, erre most Réthelyi Miklós miniszter azt mondja, nincs ingyen ellátás, azaz fizetős egészségügy lesz. Úgy, hogy közben a lakosság terhei az élet minden területén növekednek.

- A főváros illetékes szakbizottságában alelnök. A fideszes képviselőknek egy szavuk sincs?
- Magukban morognak, bár lehet, hogy megszólalásuk sem várat már magára sokáig...

- A fővárosi kórházak államosításáról szóló megállapodást egyszer már visszavonták a közgyűlésben. Nem voltak tisztában a hatályos önkormányzati törvénnyel?
- Mint a fentiekből is kiderül, bár sok a jogász köztük, a hatályos törvények ismerete nem igazán zavarja őket. A fő irány eddig is az volt, ha nem passzol az elképzelésükhöz egy-egy törvény, akkor gyorsan megváltoztatják.

- Tarlós István főpolgármester azt mondta, nem éri kár a fővárost a kórházak államosításával. Ön tartja, hogy milliárdos vagyonvesztésről van szó?
- Igen, az elmúlt 20 év alatt a főváros saját bevételeiből, a közösség pénzéből sok-sok milliárdot fordított a budapestiek ellátórendszerének fejlesztésére. Ezt ellentételezés nélkül nem viheti el a kormány.


Egészségügyi ingatlanok és kitüntetések terítéken
Ma tárgyal a fővárosi közgyűlés arról az előterjesztésről, amelynek elfogadásával egyértelművé válhat: az önkormányzati kórházak államosítása során Budapest nem tarthat meg olyan ingatlanokat, melyeken már ma sem zajlik egészségügyi ellátás. Néhány hete ugyanis visszavonatták Szentes Tamás főpolgármester-helyettes erre irányuló javaslatát; ez alapján a hamarosan állami kézbe kerülő 12 önkormányzati kórház alapító okiratából kivettek volna 21 telephelyet, melyeket a főváros megtartott, s később hasznosíthatott, vagy értékesíthetett volna. Szentes előterjesztését azt követően kellett visszavonni, hogy a Magyar Nemzet nyilvánosságra hozta részleteit. Információink szerint az egészségügyi kormányzat ezekre az ingatlanokra is igényt tartott, még akkor is, ha ezek "a kórházak alapfeladatainak ellátásához nem szükségesek".

De nemcsak a budapesti egészségügyi ellátórendszer átalakítása kerül napirendre; ma döntenek a közgyűlésben egyebek mellett a Kertész Ákos író díszpolgári címének visszavonásáról szóló Fidesz-KDNP-s indítványról, Gergényi Péter volt budapesti rendőrfőkapitány kitüntetéseinek visszavonásáról, valamint a Közraktárak projekttel kapcsolatos előterjesztésről is. Mintegy négy százalékkal emelkedhetnek a térítési díjak a főváros által fenntartott szociális intézményekben, ha az erről szóló javaslatot elfogadják a képviselők. A városvezetés az intézmények működőképességének megőrzésével és jogszabály-módosításokkal indokolta az előterjesztést.


Biró Marianna / Népszava

 
 Megosztás:  Add a Twitter-hez   Add a Facebook-hoz   Add az iWiW-hez  
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
2010-11-17 Csipak Péter
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2010-05-03 ITT A CUNAMI!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Utolsó frissítés: 2025-03-04 17:35:35 IMPRESSZUM | ADATVÉDELMI TÁJÉKOZTATÓ